Pages

Sunday, September 12, 2010

Pilu dua beradik

Laporan dan foto RAVALE SAVARINATHAN
am@hmetro.com.my
2010/09/12


TABAH... Najihah ditenteramkan Rozami ketika kali pertama muncul di khalayak ramai.
 
TELUK INTAN: Ketika rakan sebaya menyambut Aidilfitri dalam suasana gembira bersama keluarga, dua beradik, Najihah dan Nazuwa Natri meraikannya penuh hiba selepas kehilangan keluarga apabila ibu mereka ditetak sehingga mati oleh bapa yang kemudian menemui ajal ditembak polis, awal Ramadan lalu.
 
Sejak tragedi ketika sahur 14 Ogos itu berlaku, Najihah, 13, dan Nazuwa, 8, seakan-akan trauma dengan kejadian itu dan hanya menghabiskan masa di dalam rumah nenek mereka di Kampung Atta Duri, Langkap, dekat sini.



Kali pertama mereka bersemuka dengan orang ramai ialah pada majlis penyerahan sumbangan Aidilfitri kepada golongan kurang bernasib baik oleh Raja Puan Muda Perak, Raja Nor Mahani Raja Shahar Shah di Dewan Chikus, baru-baru ini, hinggakan ada hadirin menitiskan air mata melihat dua beradik itu menangis ketika berbaris bersama anak yatim lain menerima sumbangan.



Ketika ditemui di rumah nenek mereka kelmarin, Najihah yang masih menjalani rawatan di rumah selepas cedera akibat kejadian itu tersenyum apabila ditanya perasaan menyambut hari raya tanpa ibu bapa dan duduk sepanjang masa atas kerusi menonton televisyen.



Begitupun, tidak banyak dapat ditanya kerana ibu saudara yang kini menjadi penjaga mereka, Rozami Sakri Affandi, 39, menghalang dengan alasan mereka berdua masih terkejut dan tidak mahu dikejutkan lagi dengan soalan wartawan.



Menurut Rozami, kedua-dua anak saudaranya itu seperti biasa tetapi sesekali mereka menitiskan air mata mengenangkan kejadian itu.

Kami sekeluarga tidak mahu mereka mengingatkan kejadian itu dan enggan bertanya bagaimana ia berlaku.




“Yang penting mereka menjalani kehidupan seperti orang lain dan kami akan menjaga mereka sedaya mungkin,” katanya.

Dalam kejadian 14 Ogos lalu, bapa dua beradik itu Natri Shaharuddin, 39, hilang pertimbangan apabila menetak isterinya, Khairul Bariah Mohamat Aaripin, 36, dan mencederakan Najihah sehingga putus dua jari.




Natri kemudian ditembak mati polis kerana enggan menyerah diri.



Rozami berkata, Najihah dan Najwa semakin ceria apabila dikunjungi rakan sekolah yang bertanyakan keadaan dan berkongsi cerita sesama mereka.



Katanya, semua aktiviti serta pergerakan Najihah terbatas kerana kecederaannya belum pulih sepenuhnya.



Ketika ditanya, Najihah berkata, dia semakin pulih dan gembira dengan kehadiran rakan sekolah dan guru manakala pakaian raya untuknya dan Nazuwa dibeli bapa dan ibu saudara.



Najihah sebenarnya tidak sabar untuk kembali ke sekolah kerana mahu mencapai cita-cita bergelar doktor.



Bagaimanapun, Nazuwa pula lebih banyak berdiam diri dan hanya menemani kakaknya yang belum pulih daripada kecederaan.



Sementara itu, seorang lagi ibu saudara mereka, Zaharah Mat Aaripin berkata, sebelum ini menjelang raya, dia bersama Allahyarham Khairul Bariah sama-sama memasak juadah hari raya, tetapi kini tinggal kenangan.



“Kami mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menghulurkan bantuan,” katanya.



Kesedihan dan keperitan hidup dilalui dua beradik itu sedikit sebanyak diubati apabila Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) menyerahkan Faedah Pencen Penakat RM530.32 sebulan kepada penjaga mereka. Selain itu, keluarga mangsa menerima RM3,000 bagi Faedah Pengurusan Mayat untuk kedua-duanya yang pernah mencarum dengan Perkeso.
http://www.hmetro.com.my/articles/Piluduaberadik/Article

0 comments:

Post a Comment