Pages

Thursday, September 16, 2010

Kes bunuh Sosilawati: Pelupus bukti mahir jalan ladang

2010/09/16

BANTING: Seorang daripada lapan suspek yang ditahan dalam pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dan tiga rakannya ditugaskan untuk melupuskan bahan bukti dengan membuang kepingan zink yang digunakan membakar mayat semua mangsa ke dalam sungai berhampiran rumahnya di Kampung Gelanggang Buaya, di sini sebaik semua mangsa dibunuh.
Menurut sumber, suspek terbabit mungkin beranggapan lokasi pembuangan bahan bukti itu tidak akan ditemui tambahan pula ia dihanyutkan arus selain tertanam dalam lumpur.

“Selain itu, suspek dikatakan turut mengetahui selok belok kawasan terbabit berikutan dia memang sudah biasa dengan jalan di kawasan berkenaan.

“Bagaimanapun, segala rahsia terbongkar apabila suspek menunjukkan lokasi tempat pembuangan zink berkenaan yang dipercayai digunakan untuk tujuan membakar mangsa sebaik ditahan,” katanya.

Berdasarkan tinjauan Harian Metro di lokasi penemuan barangan yang mungkin boleh dikaitkan dengan kes pembunuhan terbabit, ia jelas menunjukkan individu yang terbabit berkemungkinan berasal dari kawasan sama dan mahir dengan selok-belok jalan ladang kelapa sawit berkenaan.

Bagaimanapun, sumber tidak memaklumkan sama ada suspek berkenaan adalah remaja berusia 19 tahun yang turut ditahan bersama lapan suspek lain atau sebaliknya.

Jabatan Forensik kelmarin menemui beberapa kepingan zink yang dipercayai turut digunakan dalam insiden terbabit malah turut terdapat kesan hitam dipercayai terbakar.

Penemuan berkenaan antara beberapa petunjuk penting yang dipercayai mampu melancarkan proses penyiasatan kes berprofil tinggi terbabit selain beberapa telefon bimbit pintar termasuk jam tangan mewah dipercayai milik Sosilawati yang dibuang suspek di Sungai Kanchung Laut.

Tinjauan lanjut mendapati keadaan sungai berkenaan agak keruh dan sungai berkenaan agak dalam berikutan keadaannya yang berteluk di samping turut diselaputi lumpur.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Pelupusbuktimahirjalanladang/Article

0 comments:

Post a Comment