Pages

Wednesday, September 15, 2010

Kertas undi palsu dirampas

KOSMO - Kertas undi palsu dirampas


BEBERAPA pekerja mengangkat kotak berisi kertas undi di Kabul, Afghanistan semalam.


KABUL – Seorang pegawai pilihan raya di sebuah wilayah di Afghanistan memberitahu semalam ribuan kertas undi palsu telah dirampas sebelum pengundian memilih wakil Parlimen bermula pada minggu ini.

Ketua Jawatankuasa Kebebasan Pilihan Raya, (IEC), Waheedullah Osmani di wilayah Ghazni berkata, ejen-ejen perisikan merampas 3,000 kertas undi yang dicetak di Pakistan semalam.

Penduduk Afghanistan akan membuang undi pada Sabtu ini bagi memilih 249 Ahli Parlimen dengan lebih 2,500 calon bertanding di 34 daerah.

Pilihan raya Presiden pada tahun lepas melibatkan penipuan kebanyakannya berpihak kepada Presiden Hamid Karzai.

“Pilihan raya kali ini mungkin tidak akan menjadi sempurna tetapi sekurang-kurangnya lebih baik daripada tahun lepas berdasarkan langkah-langkah yang diambil oleh pemerintah Afghanistan,” kata Waheedulah. – AFP


http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0915&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm


__________________________________________________


hmetro - Kad undi palsu ditemui

2010/09/14

KABUL: Beribu-ribu kad pendaftaran mengundi palsu ditemui di seluruh Afghanistan, mencetuskan kebimbangan di kalangan pegawai dan pemerhati.

Suruhanjaya Aduan Pilihan Raya (ECC) yang disokong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Yayasan Pilihan Raya Bebas dan Adil Afghanistan (FEFA) berkata semalam, salinan palsu kad pendaftaran, dokumen yang perlu ditunjukkan sebelum pengundi dibenarkan mengundi ditemui di Herat di Barat Afghanistan, Kunduz dan Baghland di utara dan Nuristan dan Paktia di timur negara itu.

Bagaimanapun, kedua-dua pertubuhan itu tidak dapat menyatakan jumlah dokumen palsu yang ditemui atau dalang yang menyebarkannya.


Afghanistan akan mengadakan pilihan raya Parlimen Sabtu ini yang dilihat sebagai kunci utama kepada kestablilan di negara itu.


Jurucakap FEFA, Jandad Spinghar berkata, kad pendaftaran palsu seumpama itu pernah digunakan pada tiga pilihan raya lalu.


“Kami sudah melihat sampel kad palsu itu yang ditemui pemerhati kami.


“Jika kerajaan bertindak mengekang penyebarannya, tahap penipuan mungkin boleh dikurangkan jika tidak dihapuskan sama sekali,” katanya. - AFP

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Kadundipalsuditemui/Article

__________________________________________________


LEBIH KURANG MACAM KERJA-KERJA UMNGOK TIME PILIHANRAYA

0 comments:

Post a Comment