Pages

Wednesday, September 15, 2010

Pas Menyatakan Sokongan Dan Taat Setia Kepada Sultan Kelantan Yang Baru

Rabu September 15, 2010

KUALA LUMPUR:Parti Islam SeMalaysia (PAS) menyatakan sokongan dan taat setia terhadap pemasyhuran Tuanku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan yang baru berkuatkuasa Isnin lepas.

Timbalan Presiden Pas, Nasaruddin Mat Isa berkata pemasyhuran Tuanku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan yang ke-29 bagi menggantikan ayahandanya Sultan Ismail Petra yang sedang gering itu adalah mengikutperundangan negeri dan sah.

"Parti PAS menyatakan sokongan kepada pelantikan ke bawah Duli Yang Amat Mulia Tuanku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan yang baru dan (kami) patik-patik sekalian mengharapkan pelantikan ini memberi satu ruang baru untuk memajukan terus negeri Kelantan yang telah diurustadbir lebih 20 tahun olehkerajaan PAS dan sokongan parti tidak berbelah bahagi," katanya pada sidangakhbar di sini,Rabu.

Nasaruddin berkata pemasyhuran oleh Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu bertepatan dengan Artikel 6, Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kelantan yang memberi kuasa pada Majlis Perajaan Negeri (MPN) berbuat demikian.

Beliau berkata Artikel 6 menyatakan bahawa tidak ada sesiapa boleh dilantik dan disahkan menjadi Sultan Kelantan melainkan pengesahan dan pelantikan tersebut dibuat oleh MPN.

Sehubungan itu, Nasaruddin yang juga anggota Parlimen Bachok dan mewakili beberapa anggota Parlimen negeri Kelantan yang turut menyatakan sokongan itu mengajak rakyat Kelantan turut memberikan taat setia serta sokongan padu terhadap pemasyhuran tersebut.

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata pemerintahan di bawah Tuanku Muhammad Faris Petra, seorang raja berjiwa rakyat dan menunjukkan kecenderungan kepada agama Islam itu diyakini akan terus membawa kemajuan serta kemakmuran kepada negeri Kelantan.

Salahuddin yang juga anggota Parlimen Kubang Kerian berkata dengan pemasyhuran itu, kemelut yang melanda Istana Kelantan dianggap sudah selesai.

Anggota Parlimen Kuala Krai Dr Mohd Hatta Ramli berkata semua pihak termasuk PAS tidak berhak menyentuh atau membuat spekulasi dalam soal pemasyhuran seorangSultan kerana ia adalah hak eksklusif istana serta urusan MPN.

Pada Selasa, seorang anggota MPN Kelantan yang juga seorang peguam terkenal,Datuk Mohd Shukri Mohamad berkata majlis pemasyhuran Tuanku Muhammad Faris Petrasebagai Sultan Kelantan yang baru tidak boleh dicabar di mana-mana mahkamah. -BERNAMA


http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/9/15/mstar_berita/20100915161230&sec=mstar_berita

0 comments:

Post a Comment